آخرین اخبار
کد مطلب: 124239
رهبر انقلاب راه برگزاري انتخابات بهتر را باز کردند
تاریخ انتشار : 1395/07/26 10:32:44
نمایش : 3748
سخنگوي شوراي نگهبان، اقدام رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سياست هاي کلي انتخابات را رافع بسياري از مشکلات حوزه تقنين و چشم انداز روشن براي اجراي بهتر انتخابات در آينده دانست.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان، عباسعلي کدخدايي در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما، با اشاره به تدوين سياست هاي کلي انتخابات افزود: کاستي هاي بسياري در قوانين و مقررات انتخابات داشتيم که سبب مشکلاتي براي دستگاه هاي اجرايي و نظارتي مردم و داوطلبان مي شد.
 
 
وي افزود : احکام رهبر معظم انقلاب در خصوص تدوين سياست هاي کلي و دستوري که سال ها قبل به مجمع تشخيص مصلحت نظام براي بررسي پيش نويس سياست هاي انتخابات دادند ، حاکي از اهميت اين مسئله و توجه معظم له به مشکلات انتخابات بود .
 
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: بر اين اساس مجمع اين کار را در سال هاي گذشته انجام داد و در نهايت نظر مشورتي خود را به مقام معظم رهبري تقديم کرد .
 
وي افزود : معظم له نيز با توجه به جميع شرايط و وضعي که با آن مواجه بوديم ، سياست هاي کلي را بسيار خردمندانه ابلاغ فرمودند که اين سياست ها مي تواند بسياري مشکلات ما را در حوزه انتخابات به ويژه در زمينه تقنين رفع کند .
 
کدخدايي ، سياست هاي ابلاغي کلي انتخابات را چشم انداز روشن براي آينده کشورمان دانست و گفت: بندهاي 18گانه اين سياست ها در حوزه  بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات،  تسهيل وظايف دستگاه هاي مجري و ناظر ، فرهنگ سازي و فعاليت احزاب و حرکت به سمت اجراي عدالت انتخاباتي را فراهم مي کند.
 

 

 
 
 
 
 
دانلود
 




سخنگوي شوراي نگهبان ابراز اميدواري کرد : با تدوين قوانين مناسب در مجلس شوراي اسلامي اين اهداف تحقق يابد و در انتخابات آينده شاهد کاستي هاي گذشته نباشيم.
 
وي درباره تاثير سياست هاي کلي انتخابات در رفع ابهامات مرتبط با قوانين انتخابات گفت: طبعا آنچه رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند ، بسيار راهگشاست و معظم له راه را براي اجراي بهتر انتخابات در آينده کشور باز کردند.
 
کدخدايي افزود : از اين پس به عهده دستگاه هاي مختلف اعم از دولت ، مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان است که بتوانند با استفاده از اين سياست ها قوانين و مقرراتي را وضع کنند که رافع کاستي هاي گذشته باشد .
 
سخنگوي شوراي نگهبان اضافه کرد: اين سياست ها همچنين مي تواند فرهنگ انتخاباتي کشورمان را ارتقا دهد و ما را در جايگاه منطقي بالا قرار دهد و متناسب با جايگاه بالاي کشور در حوزه هاي مختلف ، در عرصه انتخابات نيز بيش از پيش مي توانيم ارتقا يابيم.
 
وي گفت : البته انتخابات همواره يکي از افتخارات کشورمان بوده و هست اما اين سبب نمي شود که چشممان را بر کاستي ها و نواقص ببنديم  .
 
کدخدايي تاکيد کرد : همانطور که در سياست هاي کلي انتخابات درج شده است شوراي نگهبان به ويژه در حوزه انتخابات رياست جمهوري و ويژگي هاي واجدان شرايط داوطلبان اين انتخابات ، تکاليفي بر عهده دارد که بايد در اين زمينه هر چه سريع تر اقدام کنيم.
 
وي گفت : بايد اين شرايط را طبق اصل  115 قانون اساسي به طور شفاف ، روشن و اجرايي تدوين و اطلاع رساني کنيم که طبعاً اين وظايف را انجام خواهيم داد و نتايج آن را به زودي به مردم اعلام خواهيم کرد.
 
کدخدايي تاکيد کرد : در بخش هايي نيز مجلس شوراي اسلامي بايد وارد شود و قوانين مناسب و منطبق با اين سياست ها را تدوين کند که طبعا اين انتظار وجود دارد که مجلس هر چه سريع تر در اين باره اقدام کند .
 

 

 
 
 
 
 
دانلود
 




سخنگوي شوراي نگهبان ابراز اميدواري کرد که با همکاري همه دستگاه ها اعم از دولت ، مجلس شوراي اسلامي ، شوراي نگهبان و ديگر دستگاه هاي ذي ربط بتوانيم با الهام از اين سياست ها هم قوانين انتخاباتي پيشرفته اي را تنظيم و هم در اجراي انتخابات نقش بهتري 
ايفا کنيم.
 
وي درباره برنامه شوراي نگهبان براي تدوين شاخص هاي لازم به منظور تشخيص رجل سياسي و رفع ابهام در اين باره گفت: اکنون نمي توانم نظري را از جانب شوراي نگهبان در اين باره اعلام کنم اما آنچه قابل اعلام است اين شورا هر چه زودتر در اين زمينه  دست به کار خواهد شد .
 
کدخدايي گفت : البته قبلا بررسي هايي انجام داده ، براي تبيين  شرايط اصل  115 قانون اساسي اقداماتي کرده ايم و مذاکراتي در شوراي نگهبان در اين باره ثبت و ضبط است اما اکنون که مکلف به تبيين روشن تر اين شرايط شده ايم طبعا بايد موضوع را در جلسات شورا بررسي و با نظر مساعد اعضا آيين نامه اي در اين باره تنظيم کنيم.
 
سخنگوي شوراي نگهبان تعيين شاخص هاي لازم درباره رجل سياسي ـ  مذهبي يا شرايط مدير و مدبر بودن داوطلبان انتخابات را بخشي از مفاد اصل  115 قانون اساسي برشمرد که بايد ملاک ها و شاخص ها کمّي داشته باشد.
 
وي افزود : تعيين اين شاخص ها هم براي ما و هم براي داوطلباني که در انتخابات نام نويسي مي کنند معيارها را روشن مي کند تا با مشکل مواجه نشويم .
 
کدخدايي در پاسخ به اين پرسش که آيا قوانين لازم در چارچوب سياست هاي کلي انتخابات براي انتخابات سال 96 آماده مي شود گفت: با توجه به مطالعاتي که پيشتر در شوراي نگهبان داشته ايم ، مي توانيم تکليف خود را در خصوص اين بند از ابلاغيه رهبر معظم انقلاب در اين فرصت انجام دهيم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس